Digitala Sverige
  • Home
  • online
  • Lyckad kickstarter kampanj som misslyckats

Lyckad kickstarter kampanj som misslyckats

Skrivet av Digitala Sverige

Svenska företaget Skarp Technologies hade som målsättning att revolutionera den globala marknaden. I kombination med komplex teknik kan du lasra bort skägget. Rakhyveln Skarp har en laserstråle istället för rakblad. Den svenska uppfinningen har dragit in tiotals miljoner kronor och är en av världens största Kickstarter-kampanjer någonsin.

Visste du att över två miljarder rakhyvlar slängs i USA varje år? Dags att ha miljön i fokus! Skarp Technologies lyckades få igång en av världens största kampanjer hos Kickstarter och drog in 4 miljoner dollar. Över 20 500 betalade för att företaget skulle kunna ta fram den nya revolutionerade produkten inom hår hygien.

En lyckad kampanj som slog rekord med en misslyckad affärsidé. Produkten existerade aldrig och alla som investerade fick inte hem produkten. Kampanjen komigång år 2015 och fortfarande finns inga uppdateringar från bolaget. Allt va för bra för att vara sant men det svenska företaget lyckades i alla fall genom smarta marknadsförings metoder dra till sig investerar världen över. Genom att underskatta konceptet drog de in 4 miljarder dollar men lyckades aldrig tillverka produkten som alla förväntade sig.

kickstarter

Har du en affärsidé som du verkligen tror på men saknar investerare? Kickstarter.com kan vara värt ett besök.

online
Kickstarter
Filip Tysander bakom Daniel Wellington
Colourpicture inför utlandsexpansion

Sverige i jämförelse till omvärlden


Vi har granskat E-barometern (källa: http://www.hui.se/) från föregående år och vi delar med oss av vår snabbanalys:

Branschernas omsättning (MDKR)

  • Hemelektronik - 12,2 (+11%)
  • Kläder/skor - 9,1 (+8%)
  • Böcker/media - 4 (+10%)
  • Bygghandel - 3,6 (+29%)
  • Inredning/möbler - 2,5 (+26%)
  • Sport/fritid - 2,3 (+28%)
  • Leksaker - 1,7 (+23%)
  • Bra att veta ... Storbritannien, Tyskland, USA och Kina är de fyra överlägset största utlandsmarknaderna när svenskarna e-handlar utanför nationsgränsen.

    5 vanligaste marknadsföringskanalerna

  • Facebook - 83%
  • Sökordsoptimering - 73%
  • Nyhetsbrev - 66%
  • Annonser i sociala medier - 60%
  • Instagram - 56%
  • Senaste artiklarna

    • Massage i Ljungby
    • Ökad efterfrågan inom fotografyrket i Göteborg
    • Hälsporre rehabilitering med Faz
    • Anton om hälsoguiden Gasett
    • Svensk canvastavlor guide

    Månadens bästa affärstips

    Varje månad delar vi med oss av ett bra affärstips till dig som vill lyckas på nätet och söker en nisch. Månadens affärstips är från Daniel som har varit verksam i nästan fyra år:

    Eftersom 63% av alla som beställer online föredra att jämföra så vill jag ge tummen upp för jämförelsesajter som ger ett mervärde till besökarn. En populär nisch som är under stor expansion är målgruppen: barn & föräldrar. En väldigt intressant målgrupp som verkligen vill spara pengar eftersom barnkläder är ingen "långsiktig investering". En komplett guide där du kan jämföra priser och tjäna några % på all försäljning som sker via din sajt behövs verkligen. Det sker nästan 300 000 sökningar årsbasis på sökordet "barnkläder", oändliga möjligheter.

    Vill du dela med dig av ett affärstips? Kontakta oss!

    DigitalaSverige.se - Svenska entreprenörer & E-handlare online