2015 lanserades Colourpicture, en e-handelssajt för trycksaker. Företaget har ingen produktion eller lagerhållning. Tryckeritjänsten fungerar som mellanhand mellan kund och leverantör, precis som Vistaprint. Bolaget omsätter i snitt 3 miljoner om året och har lyckats etablera sig effektivt på den svenska marknaden på knappt 20 månader.
Genom att möta kunden på en annan nivå har tryckeritjänsten skapat en unik tjänst. Kunden kan välja bland 3000 designmallar för att skapa sitt egna tryck. Vill man ha expressleverans så löser även företaget det utan problem. Användarvänligheten är A och O men även produktsortimentet. Ju fler valmöjligheter kunden ha desto större är sannolikheten till att det blir en beställning.
Vad kan vi lära oss av Colourpicture?
Ett nytstartat bolag som endast ha varit aktivt online i två år har goda möjligheter att omsätta hyfsat bra. Det är viktigt att ta vara på alla resurser vi har tillgång till på ett effektivt sätt men även alltid ha kundfokus. Efterfrågan styr behovet därför ska du alltid utföra en djup analys innan du påbörja ett nytt projekt.