Digitala Sverige
  • Home
  • online
  • Intervju med Anne Von Porat

Intervju med Anne Von Porat

Skrivet av Digitala Sverige

Entreprenören Anne Von Porat driver Veckomagasinet sedan 2006. Hon är även VD på Digimatic Partners AB där hon och hennes kollegor har som målsättning att samla alla sociala medier på en kanal. I dagens intervju delar Anne Von Porat med sig av sina erfarenheter för att lyckas online som offline.

Allt började med att jag testade en produkt som va bra för hälsan. Nackdel med produkten va att den innehöll sötningsmedel som lätt kunde ge huvudvärk. Jag ville ha en produkt med bara rena ämnen utan färgämne, socker, konserveringsmedel och sötningsmedel samtidigt ge goda resultat. Temat jag jobbade med dvs. mina upliners va de sämsta affärsmän och affärskvinnor jag mött i mitt liv. De dök aldrig upp på avtalade tider och hade alltid ursäkter.

Jag bestämde mig för att göra en egen produkt samtidigt som jag lämnade företaget och startade upp ett AB tillsammans med en person som va insatt i hälsoprodukter och betydligt mer professionell.

 

Många är rädda för att misslyckas men de flesta “missar” det positiva i det hela. För att lyckas måste man misslyckas eftersom då vet du vad som inte fungerar! Jag blev delägare med en person som aldrig svarade i sin telefon. Jag kunde skicka sms och fick knappt svar på hennes sms. Antingen firade hon fem års förhållande eller så målade hon om huset för att inte svara i telefon. Man fick boka en telefontid med den här personen och jag kan inte förstå hur man skulle göra business och driva företag om man inte har vardaglig kontakt? Hon valde att lämna företaget och för mig var det en stor lättnat.

Hennes bästa tips för att lyckas ..
Anne von poratHar du en affärsidé som ingen annan har kommit på så kommer du att lyckas förr eller senare. Det viktigaste är att starta företaget med någon du trivs med och litar på. Via mina sociala medier har jag stora möjligheter att nå ut med mitt budskap därför är det viktigt att förstå konceptet “utbud och efterfrågan.”

Respekt är väldigt viktigt för att nå sina interna som externa mål. Att ha en förebild får mig att tänka annorlunda. Min stora förebild är Herr Chirs O’Neil som inte tog emot prinstiteln pgn. av sitt företag. Han visar därmed också att han tar Madeleine för den hon är som person och inte för den titeln hon bär.

online
Anne Von Porat
Instagramproffset omsätter 40 miljoner
Jennie bakom hairextensionsguiden

Sverige i jämförelse till omvärlden


Vi har granskat E-barometern (källa: http://www.hui.se/) från föregående år och vi delar med oss av vår snabbanalys:

Branschernas omsättning (MDKR)

  • Hemelektronik - 12,2 (+11%)
  • Kläder/skor - 9,1 (+8%)
  • Böcker/media - 4 (+10%)
  • Bygghandel - 3,6 (+29%)
  • Inredning/möbler - 2,5 (+26%)
  • Sport/fritid - 2,3 (+28%)
  • Leksaker - 1,7 (+23%)
  • Bra att veta ... Storbritannien, Tyskland, USA och Kina är de fyra överlägset största utlandsmarknaderna när svenskarna e-handlar utanför nationsgränsen.

    5 vanligaste marknadsföringskanalerna

  • Facebook - 83%
  • Sökordsoptimering - 73%
  • Nyhetsbrev - 66%
  • Annonser i sociala medier - 60%
  • Instagram - 56%
  • Senaste artiklarna

    • Massage i Ljungby
    • Ökad efterfrågan inom fotografyrket i Göteborg
    • Hälsporre rehabilitering med Faz
    • Anton om hälsoguiden Gasett
    • Svensk canvastavlor guide

    Månadens bästa affärstips

    Varje månad delar vi med oss av ett bra affärstips till dig som vill lyckas på nätet och söker en nisch. Månadens affärstips är från Daniel som har varit verksam i nästan fyra år:

    Eftersom 63% av alla som beställer online föredra att jämföra så vill jag ge tummen upp för jämförelsesajter som ger ett mervärde till besökarn. En populär nisch som är under stor expansion är målgruppen: barn & föräldrar. En väldigt intressant målgrupp som verkligen vill spara pengar eftersom barnkläder är ingen "långsiktig investering". En komplett guide där du kan jämföra priser och tjäna några % på all försäljning som sker via din sajt behövs verkligen. Det sker nästan 300 000 sökningar årsbasis på sökordet "barnkläder", oändliga möjligheter.

    Vill du dela med dig av ett affärstips? Kontakta oss!

    DigitalaSverige.se - Svenska entreprenörer & E-handlare online